Khamis, 13 November 2008

Kisah Bidong

Oleh Ee Lin Wan
“Lagu dan irama yang sama didengari setiap hari, kisah bagaimana bot-bot pelarian Vietnam yang lari menyelamatkan diri dari pemerintahan komunis dirompak oleh lanun merupakan igauan hampir setiap pelarian Vietnam yang tiba di sini. Mareka menghampiri bot kami, merampas semua barang-barang berharga , memukul dan membunuh, serta merogol wanita dan kanak tanpa belas kasihan. Selain itu kelaparan dan kehausan , penyakit , kebuluran yang kerap kali membawa kepada kematian adalah sesuatu yang lumrah untuk sampai ke sini. Tetapi kami tidak mempunyai pilihan lain. Kebanyakan kaum Cina yang tinggal di Vietnam dihukum secara kejam oleh penduduk tempatan. Setelah ibubapa saya mengumpulkan segala harta benda yang ada, hanya mencukupi untuk tiga orang sahaja untuk perbelanjaan ke luar dari Vietnam. Ayah telah membuat keputusan supaya saya, abang dan kakak saya akan meninggalkan Vietnam untuk mencari kehidupan yang lebih baik. Ibu , bapa dan adik saya yang masih kecil terpaksa tinggal di kampung halaman kami. Saya menangis untuk tidak dibawa pergi , tetapi bapa saya memaksa sementara kakak dan abang pula menarik saya ke dalam bot.
Belayar di lautan terbuka dalam musim tengkujuh adalah satu pengalaman yang sungguh menakutkan. Bot yang dinaiki pula membawa penumpang yang sangat berlebihan. Oleh kerana kami tidak mempunyai orang tua maka kami selalu dibuli oleh penumpang lain. Pada hari ke dua makanan kami telah dicuri. Kakak saya menyembunyikan emas dan batu permata yang dibawa bagi mempastikan kehidupan masa hadapan kami lebih terjamin. Malangnya abang saya tidak mampu untuk menghadapi kehidupan yang penuh trauma ini lalu pada satu malam beliau telah terhumban ke laut.
Sebagai anak-anak kecil tidak ada apa-apa yang dapat kami lakukan melainkan berdiam diri dalam kesedihan dan ketakutan. Nasib kami juga agak baik kerana kami selamat tiba tanpa digangu oleh lanun serta tidak menempuh sebarang bahaya. Kami belayar dalam masa seminggu, kadang-kadang bot lain mengambil masa sehingga berminggu-minggu atau bulan dilambung ombak dan dilanda ribut taufan.
Apabila bot kami mendarat di Pulau Bidong kami disambut dan diperiksa dengan teliti dan rakus, sementara kami mengintai-intai sekiranya terdapat saudara mara di sini.
Biarpun mempunyai kakak tetapi kami berasa sangat tidak tenteram kerana saya masih teringatkan ibu dan ayah saya di kampung.Bayangkanlah ketika itu saya berumur tujuh tahun manakala kakak saya pula berumur dua belas tahun. Kami juga tidak tahu bagaimana hendak memaklumkan kepada bapa kami bahawa abang telah lemas dan meninggal dunia di laut.
Kami agak bernasib baik kerana terdapat beberapa orang jiran yang membantu dan melindungi kami. Di sini juga kami belajar Bahasa Inggeris di tempat yang disediakan oleh UNCHR sebagai persediaan untuk pergi ke negara ke tiga. Kami tinggal disini selama dua tahun sebelum diterima oleh Negara Australia. Setelah beberapa ketika ibubapa dan adik saya pula datang dan kami bertemu di Autralia.

Tiada ulasan: