Sabtu, 29 November 2008

Kisah Bidong 15

KISAH 15
Oleh Miss Ngoc Lan
Pelajar Universiti, Boston.
Saya dilahirkan dan membesar dibawah pemerintahan Rejim Komunis di Vietnam nbsp. Apa kaitannya saya dengan Perang Vietnam, dan sistem pemerintahan komunis ialah , pelajaran yang saya terima di sekolah sangat berbeza dengan apa yang diberitahu oleh ibu saya. Apa yang saya pelajari tidak menggambarkan keadaan sebenar terhadap negara saya sehinggalah saya datang ke Amerika dan membuat kajian yang lebih mendalam. Saya berpeluang menerokai lebih jauh mengenai masyarakat Vietnam . Ini merupakan pertama kali saya mengenali Father Ly seorang paderi yang berumur 60 tahun yang sebelum ini telah dipenjara selama lebih sepuluh tahun kerana mengkritik Kerajaan Komunis. Saya baru tahu bahawa segala maklumat yang bertentangan dengan kerajaan komunis tidak boleh dibincangkan sama sekali. Dua tahun lepas bila saya mendengar dan membaca mengenai hak-hak asasi manusia, kebebasan bersuara dan beragama diamalkan bebas di negara-negara lain tetapi tidak di Vietnam.
Kini saya rasa kurang senang dengan kebebasan dan hak-hak asasi penduduk Vietnam yang sepatutnya menjadi perkara semulajadi kepada semua manusia. Ketika saya di Vietnam kerajaan sekarang selalu mengkritik Republik Vietnam , tetapi keadaan sebelum 1975 jauh lebih baik. Vietnam selatan digelar “Hon Ngoc Vien Dong” . Saya pernak terfikir bilakah perkara yang dijanjikan ini akan muncul. Hari ini ialah 30 April merupakan satu hari yang bersejarah, saya rasa malu kerana melupakan sejarah negara saya sendiri. Saya mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada tentera Republik Vietnam yang memberikan saya peluang melihat negara saya dalam satu perspektif lain pada hari yang penuh bersejarah ini. Secara berterusan saya menemui masyarakat Vietnam dan menerangkan mengenai hak asasi manusia kepada mereka dan menjalinkan ikatan kemanusiaan seperti satu keluarga dengan mereka. Kami sama-sama memperjuangkan hak asasi manusia di Vietnam. Saya berbangga apabila apa yang saya lakukan ini dapat mengubah kehidupan di Vietnam. Kehidupan menjadi lebih bermakna apabila kita menggunakan ilmu pengetahuan untuk mengubah hidup kita.

Tiada ulasan: