Khamis, 27 November 2008

Kisah Bidong 14

(Kisah ini di pos kan ke www.armyranger.com beberapa hari lalu. Inilah pertama kali kisah mengenai wanita Vietnam melawat suaminya di Kem Pemulihan di Vietnam.)
Dialihbahasakan ke dalam (Bahasa Inggeris) khusus untuk isteri isteri RVN Armed Forces Personal. Penterjemah ke dalam bahasa Inggeris ranger Vu Din Hieu (05/08/2006).Mereka telah mewarnai sejarah Vietnam.)

Selepas menunggu hari berganti hari bulan berganti bulan sehinggalah selama enam tahun kepulangan suami kepangkuan keluarga, saya, sepertimana juga wanita lain yang mana suami mereka dihantar ke kem pemulihan ( re education) sentiasa mengharapkan khabar berita dari suami. Akhirnya pada suatu hari penantian itu tiba jua, saya menerima satu nota ringkas daripada suami yang nampak seperti telah diolah semula. ……saya belajar dengan baik……saya bekerja keras……….semoga tabah! Revolusi mengampunkan saya…….jadi saya akan kembali ke pangkuan keluarga untuk hidup bersama kalian……dan menjadi rakyat yang baik. Satu hari saya pulang lebih awal dari hari biasa kerana anak perempuan saya datang ke pasar lambak dan memberitahu : “ibu, kita terima surat daripada ayah, kita boleh melawat ayah dan buat apa yang patut, ibu perlu pulang membaca surat itu”.
Dalam keadaan terdesak, nasib masih menyebelahi saya , Liew kawan sekolah saya dan suaminya Luong mempunyai kedai basikal sebelum kejatuhan saigon pada 30 April 1975, tetapi suaminya Luong telah hilang pada pagi yang celaka itu dan tidak muncul sehingga sekarang. Liew telah membantu saya dengan membekalkan sparepart basikal untuk dijual di pasar lambak. Inilah sumber pendapatan saya untuk menyara anak-anak saya yang kelaparan.
Saya telah kehilangan suami selama enam tahun dan berita yang diterima pada pagi ini sungguh menggembirakan. Anak bongsu saya membaca surat ayahnya dengan kuat supaya semua ahli keluarga kami dapat mendengarnya. Prosedur yang mesti saya ikut ialah mula-mula sekali saya membawa dokumen ke balai polis untuk pengesahan dan kebenaran. Selepas itu sekali lagi kebenaran dipohon dengan pejabat daerah. Barulah saya dibenarkan melawat suami. Ketika di pejabat daerah saya bertemu dengan beberapa wanita lain yang mempunyai maksud yang sama iaitu melawat suami atau keluarga mereka di kem pemulihan.Mereka ialah Tam , Binh, Nhi dan Tuyet. Semua diberi kebenaran melawat suami kecuali Tuyet melawat dua orang adik beradiknya. Tempat suami saya berada ialah di Thanh Hoa di Vietnam Utara. Langkah seterusnya ialah saya perlu mencari wang untuk menanggung perjalanan. Saya tidak ada apa-apa harta kecuali rumah untuk anak-anak saya berlindung dan beras untuk anak-anak saya makan. Saya sakit kepala memikirkan bagaimana untuk mendapatkan wang. Saya pergi berjumpa dengan emak saya dan meminta pertolongan. “ Ibu saya cuma ada 30 dolar dan sedikit beras untuk anak-anak saya, apa yang patut saya buat?”” Ibu saya meminta saya mencari apa saja barang yang ada di dalam rumahnya untuk dijual disamping dia cuba mendapat bantuan adik-adik yang lain. Bapa saya pula perlahan-lahan memberitahu bahawa dia ada sebuah Kamera canon. Ambil dan juallah kamera itu untuk mendapatkan wang.. Inilah secebis kisah hidup saya walaupun saya adalah bekas pegawai tentera RVN masih lagi bergantung harap kepada ibu dan bapa. Saya menjual kamera itu dan cincin perkahwinan saya . Adik-beradik lain juga membantu saya mendapatkan wang untuk perjalanan itu. Saya dapatlah membeli tiket serta makanan kering untuk suami saya.
Setelah tidak bersua selama enam tahun saya menggambarkan bagaimana wajah suami saya. Saya sangat ingin menyentuh mukanya serta menyatakan betapa saya dan anak-anak merindui dan dahagakan kasih sayangnya. Perpisahan selama enam tahun juga bererti kami sekarang semakin tua dan sudah melepasi umur empat puluhan. Pada pukul lima pagi hari Ahad saya dan juga anak lelaki ke tiga saya menaiki keretapi bersama sama dengan beberapa wanita lagi. Nhi kawan saya mengarahkan kami meletakkan barang –barang pada satu sudut dan kami bergilir-gilir menjaganya. Kami juga diminta berhati-hati dengan penyeluk saku.Anak saya begitu ghairah ingin bertemu bapanya jadi dia langsung tidak nampak keletihan walaupun menyertai perjalanan yang jauh. Satu ketika dia bertanya “ Ibu, adakah kamu letih ?, kamu belum makan lagi ?
Perjalanan dari stesen keretapi Hoa Hung , Saigon ke Thanh Hoa mengambil masa tiga hari tiga malam. Kami tiba pada jam 9.00 pagi. Kami bersama-sama memunggah barang-barang dari keretapi. Di hujung stesen keretapi dua orang banduan sivil dan seorang anggota polis sedia menunggu. Seorang banduan bertanya kepada kami adakah kami ini hendak melawat kem 5 lam Son. Kami serentak menjawab “ya”. Kemudian polis pula berkata ,”mereka berdua akan membantu kamu membawa barang-barang dengan kereta lembu , kita mengikut mereka dengan berjalan kaki. Perjalanan agak jauh, sukar dan terpaksa mengharungi air.Kamu berehatlah dahulu. Kita akan bertolak pukul 10.30 pagi”.
Perjalanan kami sememangnya sangat sukar dan mencabar. Kami terpaksa melalui kawasan lapang, sawah padi , bukit dan melalui hutan. Kami kerap kali berhenti rehat sambil mengurut-urut kaki yang kejang. Puan Nhi yang berjalan paling pantas terjatuh dan menangis. Matahari hampir tenggelam di sebalik bukit. Kemudian kami nampak beberapa orang membawa barang-barang di atas basikalnya menuju ke Thanh Hoa. Kami menyambung lagi perjalanan sehinggalah sampai di sebuah kampung kecil. Anggota polis memperkatakan sesuatu kepada dua orang banduan itu kemudian berkata kepada kami “ kamu sewalah sebuah bilik di sini, kita akan menyambung perjalanan esok”. Bilik yang kami sewa cuma ada sebidang tikar kecil dan dipenuhi dengan pepijat. Kami tidak tidur pada malam itu sebaliknya cuma berbual-bual sepanjang malam.
Keesokannya lebih kurang pukul satu tengahari kami tiba di kem 5 Lam Son. Jalan di sini bersimpang siur kebanyakannya menuju ke arah hutan. Kami melihat ada sekumpulan manusia sedang bekerja di tengah padang. Apabila kami semakin hampir dengan mereka kami dapati mereka ialah banduan perempuan. Semua mereka termasuk pengawal bekerja cepat-cepat.
Selepas melalui beberapa prosedur lawatan , ia sudah terlewat lagi. Kami terpaksa menunggu lagi sehingga keesokan harinya. Seorang pengawal membawa kami ke sebuah tempat yang nampaknya seperti sebuah pejabat. Terdapat tiga buah katil untuk kami ber enam. Di sini juga terdapat dapur kayu jadi saya dan Puan Binh memasak makanan untuk kami dan sedikit untuk suami yang akan kami lawati. Ke Pada pukul 10.00 pagi seorang pegawai memanggil Pn. Tam. Dan Pn. Tuyet ke bilik pelawat, kami semua berasa sangat gembira. Masa melawat cuma dibenarkan selama lima belas minit. Dua perempuan itu kembali dengan muka yang merah sambil menangis. Tuyet cepat-cepat mengemaskan barangnya dan berkata dia terpaksa pergi ke Thanh Hoa. Ada sebuah lori tentera sedang menunggu, dia ingin bertemu dengan seorang lagi abangnya.
Keesokannya tibalah gilaran saya , Puan Binh dan Puan Nhi untuk melawat. Kami bergegas ke bilik pelawat. Sepuluh minit kemudian datanglah seorang pegawai kepada kami dan memperkenalkan diri ,” Selamat pagi semua, nama saya Bac, pegawai keselamatan di kem ini. Saya ada beberapa perkara untuk memaklumkan kepada kamu. Siapakah isteri Binh dan siapa pula isteri Dinh ?”. Kami berdua mengangkat tangan, kemudian pegawai tersebut berkata kepada kami ” Perkara ini terlalu rumit, kami telah mendidik mereka sehabis baik tetapi mereka keras kepala dan tidak mahu berubah” , kami mula menahan sebak. Kemudian pegawai itu menyambung lagi , “ Terdapat beberapa orang yang selalu melawan kerajaan revolusi dengan pelbagai cara dan suami kamu adalah salah seorang daripada mereka, mereka didenda mengikut peraturan kem, mereka tidak dibenarkan dilawati oleh kaum keluarga”. Saya rasa bumi ini berpusing-pusing , tiba-tiba Pn. Binh bertanya “ Kami tidak dibenarkan melawat, bolehkah kami mengirimkan makanan kepada mereka”,. Pegawai itu cepat-cepat menjawab ,” Tidak, tidak , peraturan tetap peraturan.prinsip tetap prinsip “. Kemudian dia perpaling ke arah Nhi, dia bercakap dengan lembut “ Bagaimana kamu datang ke sini, boleh saya melihat surat kebenaran untuk datang ke sini , bila kamu terima surat?” Nhi memberitahu bahawa dia menerima surat dalam bulan Ogos tetapi surat itu bertarikh bulan Mac lagi. Dia baru menerima surat itu.” Sudah terlewat, jawab pegawai itu, Awak bertenang dan dengar sini. Awak pun tahu beliau menghidap athma dan darah tinggi semasa pemerintahan boneka dahulu lagi, kami telah membantu sedaya upaya tetapi beliau menunggal pada bulan Jun. ” Puan Nhi jatuh terkulai, sambil berkata , “ Oh tuhan, oh ayah, oh ibu, bagaimana dia boleh mati dan meninggalkan kami semua, dia baru berusia 32 tahun ……darah tinggi ? mustahil ….. bagaimana dia boleh mati ………”. Puan Binh menenangkan Nhi dan berkata kita tanya di mana kuburnya. Puan Nhi jatuh terkulai dalam keadaan mukanya pusat lesi. Kami mengeluarkan minyak panas dan menggosok-gosok pelipisnya supaya dia kembali normal. Pegawai itu berkata lagi “ Untuk menjimatkan masa sila tandatangan borang kematian ini, orang-orang saya akan mengembalikan barang-barang miliknya serta menunjukkan dimana kuburnya. Saya memohon berbanyak maaf dan saya terpaksa menyambung tugas saya sekarang. Kami meminta untuk turut serta melawat kubur Nhi tetapi permintaan kami ditolak.
Kami meninggalkan kem Lam Son 5 awal pagi keesokan harinya . Saya memandang buat kali terakir kem tersebut . …..inilah Republik Demokratik Rakyat……?

Tran Thi Dong Phuong
August 2004

Note: Tran Thi Dong Phuong ialah isteri kepada ranger
Nguyen The Dinh (33rd
battalion / 5th ranger group).

Tiada ulasan: