Rabu, 28 Januari 2009

Kisah Bidong 21

Kisah Benar
Anak lelaki saya yang berumur lima tahun berbisik “ air, saya mahu air ! “, saya membelai wajahnya sambil berkata “ sabarlah nak, sekejap lagi mak akan dapatkan air “, kemudian saya pengsan. Saya tidak tahu berapa lama apabila saya sedar semula saya mendengar , “ saya dahaga, saya dahaga”.
Peristiwa ini berlaku pada hari ke tiga di atas bot, kami tiada sesuatu apapun untuk dimakan atau diminum. Kami tidak mampu berdiri, seorang lelaki telah meminum air laut. Belumpun sempat air itu sampai ke perutnya dia sudah muntah, segala apa yang ada dalam perutnya keluar. Selepas itu diapun sakit tenat. Keesokannya kanak-kanak kelihatan tidak bermaya lagi mereka senyap dan kadangkala terlena.Nasib kami agak baik awan hitam mula muncul di langit dan hujan pun turun. Penumpang bot bangun serta merta dan menadah serta meminum air hujan sebanyak-banyaknya. Kaum lelaki mencari bekas-bekas yang boleh menyimpan air. Kami mula merasakan harapan baru untuk kami meneruskan hidup.
Hujan terus mencurah semakin lebat. Kami mula gelisah. Lama kelamaan bot kami mula dipenuhi air. Seseorang berteriak “ bot kita akan karam, air terlalu banyak”. Kami mula bergerak menyebabkan bot semakin tidak stabil , kami sangat takut. Kemudian kami membuang segala apa yang ada di atas bot, sebahagian yang lain pula menimba air keluar dari bot. Akhirnya hujan berhenti , tetapi kami tidak ada apa-apa lagi kerana semuanya telah dibuang ke laut termasuk air untuk diminum.
Dua hari berlalu, semua orang tidk bermaya lagi, tidak seorangpun bangun berjalan atau berkata-kata. Keadaan sungguh “aman”. Dalam keheningan itu seorang lelaki tiba-tiba berteriak “ Saya nampak sebuah bot di sana”. Bagaikan di paksa kami serentak memandang ke arah tempat yang ditunjuk itu serta bersorak kegirangan. Kami rasa sangat bersyukur. Kami menggunakan segala jenis pakaian, baju, tuala dan sebagainya untuk melambai mereka sambil menjerit. Bot itu nampaknya semakin menghampiri kami sehinggalah jelas kelihatan. Apabila hampir dengan kami, kami mula berasa takut. Didalam bot itu kelihatan satu dozen nelayan yang berkulit gelap serta memegang senjata. Mereka bercakap dengan kuat dalam Bahasa Thai. Mereka merapatkan bot mereka dengan bot kami. Kemudian mengarahkan kami menaiki bot mereka. Mereka menyelongkar dan menyepahkan bot kami. Setelah beberapa jam mereka menyuruh kami menaiki semula bot kami dan mereka pergi.
Seketika kemudian datang pula bot lain. Lima orang lelaki melompat ke atas bot kami dan menggeledah lagi. Mereka juga mengambil pakaian yang kami pakai. Kemudian mereka mengarahkan kami memandang ke arah lain sementara mereka menelanjangkan dua gadis remaja dan merogolnya untuk beberapa jam. Saya berasa sangat takut dan geram. Saya memeluk erat anak saya dalam keadaan menggeletar. Kami mendengar gadis itu merintih dan merayu, tetapi semua orang tidak mampu berbuat apa-apa, kemudian mereka pergi.
Malam pun menjelma. Gadis itu sudah berhenti menangis, kami masih lagi kaku dan tidak mampu untuk berkata-kata. Sekali sekala terdengar keluhan dari sudut tertentu dalm bot ini. Kemudian bulan mula muncul di ufuk timur. Air laut memantulkan cahaya bulan ke arah kami dan menghasilkan suasana penuh kepiluan dan trauma. Esoknya mentari muncul lagi, dan sebuah bot lain datang. Mereka tiada apa-apa lagi untuk diambil kecuali datang dan memilih kaum wanita dikalangan kami untuk dirogol. Bot yang terakhir yang datang kepada kami nampaknya baik sedikit. Mereka memberikan kami makanan dan minuman dan berada sedikit jauh dari bot kami. Keesokannya mereka mula merompak dengan berhati-hati.Mereka mencari barang berharga dalam setiap mulut, rambut , dalam pakaian sehinggalah dalam seluar dalam dan dimana sahaja. Kemudian setiap orang mengambil seorang wanita dikalangan kami lalu merogolnya.Pada masa itu saya teringat kepada mendiang ayah saya, saya percayz rohnya akan membantu saya . Ketika mereka menarik saya, seluruh badan saya menggelatar, kemudian anak saya menarik saya dengan tangannya yang kecil dan lemah. Saya tidak menangis tetapi sangat takut. Bolehjadi mereka masih lagi ada perasaan belas kasihan terhadap saya lalu dia melepaskan saya.
Selepas selesai perlakuan mereka , mereka menenggelamkan bot kami lalu mereka menghantar kami ke sebuah pulau yang akhirnya kami ketahui sebagai Kho Kra dan meninggalkan kami disini. Kami berasa lega. Sekurang-kurangnya kami tidak mati di laut. Kho Kra sebuah pulau yang cantik dan dipenuhi dengan pokok-pokok yang menghijau. Terdapat alur sungai di sini serta pantainya yang berpasir memutih.
Kami semua dalam keadaan lemah dan sangat letih.Sebahagian daripada kami pergi mengambil air manakala yang lain berbaring di atas pasir. Dua orang gadis kelihatan sangat tenat. Kemudian kami mandi tanpa membuka pakaian dan membiarkannya sehingga ia kering semula. Kami tiada apa-apa lagi kecuali tangan kosong. Pada sebelah malam kami berkumpul dekat-dekat agar mengelak daripada kesejukan dan tidur di atas tanah. Pada waktu tengahari keesokannya sebuah bot menghampiri tempat kami. Kaum perempuan lari bersembunyi didalam semak, di celah batu, di dalam gua dan dimana sahaja tempat yang difikirkan dapat melindungi diri . Kami berasa sangat takut. Mereka selalu datang untuk mencari kaum wanita. Pada petangnya pula sebuah kapal tentera laut Thailand datang dan memaklumkan akan menyelamatkan kami. Mereka juga memberikan makanan dan minuman. Kemudian mereka meninggalkan kami dan memberitahu akan datang semula. Dua hari selepas itu sebuah bot nelayan yang terdiri daripada tiga puluh orang lelaki datang. Mereka membakar seorang pemuda sehingga pemuda itu pengsan. Kemudian saya melihat seorang kawan lelaki saya berada di atas batu dan jauh merenung ke laut. Saya menghampirinya lalu dimaklumkan bahawa kekasihnya telah dibawa pergi oleh nelayan-nelayan itu.
Setelah seminggu berada di Pulau Kho Kra kami dibawa oleh tentera laut Thailand ke kem pelarian Songkla, di selatan Thailand. Di sini kami mendengar pelbagai kisah ngeri dan penderitaan yang ditanggung oleh orang pelarian sebelum sampai ke sini. Kami juga mendapat tahu Pulau Kho Kra adalah tempat nelayan atau lanun Thailand menyembunyikan oeang-orang pelarian Vietnam dan mereka selalu menyiksa dan merogol oreng-orang pelarian ini. Orang-orang pelarian Vietnam perlu membayar harga yang sangat tinggi untuk mendapatkan sebuah kebebasan.
Pada tahun 1981 saya telah mendapat penempata baru di Amerika Syarikat. Tiga bulan selepas menjejakkan kaki di AS saya mendapat surat dari kakak saya yang memaklumkan abang saya dan keluarganya telah berlepas dengan bot beberapa minggu lalu, saya berasa gembira dan berharap kami dapat disatukan semula.Tetapi perasaan gusar tetap wujud. Dan saya tidak perlu menunggu lama untuk membuktikan kegusaran ini. Beberapa hari kemudian saya menerima lagi sepucuk surat memaklumkan abang saya dibunuh didalam bot dua hari selepas belayar dan meninggalkan dua anak lelaki berumur lima tahun dan lapan bulan serta isterinya. Saya berasa sangat geram, saya dapat gambargan bagaimana keperitan dan penderitaan yang mereka alami walaupun saya tidak menyaksikan kejadian itu.
Awal tahun 1982 , saya mendapat satu lagi surat daripada bapa mertua memaklumkan anak lelakinya yang berumur dua belas tahun telah meninggalkan Vietnam baru-baru ini, saya mempunyai perasaan bercampur-campur, risau dan gembira. Tetapi saya tidak mendapat sebarang berita daripadanya sejak itu , samada berita baik atau berita buruk, saya telah menghubungi semua ahli keluarga mereka juga tidak mengetahuinya, seluruh bot yang dinaiki lenyap, kami terus menunggu berita daripadanya sehingga sekarang …………

Nota : Cerita ini ditulis pada bulan Jun 1999, USA.

Tiada ulasan: