Selasa, 22 Februari 2011

Menziarahi Keluarga

Hampir setiap tahun ibu akan membawa aku dan adik beradik lain melawat keluarga "waris-warah" di Kampung Gemuruh yang jauhnya lebih kurang 6 km dari kampung aku. Kebiasaannya kami akan berjalan kaki melalui denai yang dikelilingi oleh hutan, kebun getah, sawah padi dan semak samun.Perjalanan begitu sukar, kadang kala aku berjalan kaki sendiri dan kadangkala didukung oleh ibu dan kakak-kakak yang lain. Pernah sekali kami ditimpa hujan ribut dan petir dalam perjalanan berkenaan menyebabkan kami ketakutan dan basah kuyup.Biasanya kami akan bermalam satu atau dua hari sebelum pulang. Jarang-jarang sekali kami akan pergi menaiki bas dari kampung aku ke Pekan Tepoh, Kemudian menaiki Bas Jerteh ke Kg. Gemuruh. Sehingga kini aku tidak memahami kenapa ibu sering membawa kami ke sana sedangkan mereka jarang benar melawat rumah kami. Kalau benarpun andaian aku kemungkinan ibu ingin melawat sedikit harta pusakanya yang masih ada di Kampung Gemuruh. Wallahu A'lam.masa

Tiada ulasan: