Isnin, 7 Mac 2011

Belajar Basikal

Ayah aku ada sebuah basikal , basikal standard pada masa itu. Bukan basikal tua yang tinggi , basikal biasa tetapi ada palang, juga di sebut basikal batang.Aku mula mempelajarinya ketika berusia enam tahun. Sewaktu menaikinya aku kenalah melengkokkan badan kerana terhalang oleh palang atau "batang" basikal tersebut.Oleh kerana aku terlalu kecil berbanding dengan basikal ayah aku ambik keputusan memegang handle dengan sebelah tangan kiri sahaja, manakala tangan kanan digunakan untuk memegang tempat duduk, lebih tepat lagi aku mengepit tempat duduk basikal tersebut di celah ketiak. Rasanya di kalangan rakan sebaya yang belajar dan naik basikal pada masa itu akulah satu-satunya kanak-kanak yang menunggang basikal dengan cara begitu yang nampak begitu unik dan kadang-kadang macam menyiksakan. Satu kali aku dan kakak diminta oleh ayah untuk membawa pulang basikal dari Kampung Gemuruh. Pada mulanya kakak yang menunggang basikal berkenaan manakala aku membonceng basikal ayah. Tetapi aku meminta agar aku yang membawa basikal berkenaan sehinggalah kakak mengalah. Jalan pada masa itu merupakan jalan tanah merah dan melalui beberapa buah bukit yang tinggi termasuklah "Bukit Cangkul Pingat". Apabila menuruni bukit yang paling hampir dengan kampung aku, (Bukit Haji Weil) aku gagal mengacip brek dengan sebelah tangan, basikal meluncur dengan sangat laju sehingga aku jatuh berguling-guling di atas jalan. Tangan aku meloloh dan meninggalkan parut sehingga ke hari ini.

Tiada ulasan: